Erkänn: du har avslöjats muttra för dig på mycket allmänna platser. Kanske du har fått blickar samtidigt som du vandrande i affären talar högt för dig själv. Om du är som jag, kan du även prata dig genom olika uppgifter, vilket ger stämningen lite bakgrundsljud.
Oavsett om att prata med dig själv generar blickar från främlingar eller om du gör det bara när du är ensam, så uppväger de kognitiva fördelarna eventuella konstiga blickar i din riktning.
1. Snabba upp din hjärna
Att prata med dig själv kan faktiskt hjälpa dig att utföra uppgifter snabbare. Dr. Gary Lupyan, en kognitiv psykolog, gjorde ett experiment där han bad folk att hitta objekt. Hälften av deltagarna ombads att tala för sig själva, att upprepa namnet på det objekt som de söker efter högt, medan resten instruerades att vara tysta. De som talade för sig själva slutförde uppgiften snabbare, och hittade sina objekt 50 till 100 millisekunder snabbare än de som var tysta.
2. Förbättra fokus och beteende
Barn är ganska pratsamma – och de blir inte generade över att ses tala för sig själva. Även om vi kan uppleva deras beteende som roligt, så kan vi faktiskt lära sig ett och två från dem.
I en studie utförd av Athanasios Kolovelonis vid University of Thessaly i Grekland, upptäckte forskare att barn som talar sig genom uppgifter är mer fokuserade och kan bättre anpassa sina beteenden som behövs för jobbet till hands. Barn som tillkännagav varje steg av aktiviteter såsom skoknytning eller kasta pil presterade bättre än sina tystare motsvarigheter. Genom att verbalt tillkännage nästa steg, siktade barnen in sig på vad uppgiften krävde, och sätter upp ett mål för sig själva.
Försök att ge dig verbala riktmärken nästa gång du behöver för att genomföra ett knepig projekt. Dessa talade uttalanden hjälper dig att avgöra vad ditt nästa drag borde vara, och vilket beteende du bör ha att uppnå målet.
3. Bli mer framgångsrik
Kom igen, intala dig att du förtjänar en befordran på jobbet – att säga det högt kan vara tillräckligt för att driva dig att uppnå det.
Dr. Sanda Dolcos, en psykolog vid University of Illinois, nyligen genomfört en studie som fann att uppmuntra oss högt ökar våra chanser att lyckas. Studenter som ombads att säga positiva, uppmuntrande ord högt när de arbetade för att slutföra anagram var överlag mer framgångsrika på att behärska uppgiften. De kände också mer positivitet mot uppdraget än dem som gav sig inga råd alls.
4. Känna sig mindre orolig
Behöver du lugna nerverna innan en viktig presentation eller ett möte? Ge dig själv kort samtalstid med dig själv, naturligtvis, och du kommer att prestera bättre.
I en serie av självpratar-studier som utförts av University of Michigans forskare, kan ett samtal med dig själv inför en stressande händelse hjälpa dig att slappna av. Studien satte deltagarna på pottkanten och bad dem att leverera en fem-minuters, videoinspelat tal inför en panel av intervjuare – och de hade bara några minuter på sig att förbereda. När de väntade på sin tur innan intervjun bad de deltagarna att prata med sig själva om sina känslor.
Ungefär som den ovan nämnda forskning av Dr Dolcos bevisade, University of Michigan-gruppens resultat visar att vårt val av pronomen gör en skillnad när du använder självprat för att bygga förtroende. Med hjälp av andra- eller tredjepersons-fraser minskade deltagarnas spänning mer både före och efter händelsen än dem som förlitat sig på förstaperson.
Denna enkla förändring i vårt sätt att prata med oss bidrar till att skapa psykologiska avståndet från händelsen till hands, vilket tillåter oss att hantera våra känslor bättre. Så, byt ut ”Jag känner mig nervös” mot ”Du känner dig nervös” nästa gång du har nerverna på skjortärmen och du kommer att öka dina chanser att hantera uppgiften på ett bra sätt.